четвъртък, 11 септември 2014 г.

За декламирането и откривателството


На детето трябва да се преподава по такъв начин, да му се дава така информация, че минавайки през нея то само да достигне до извода и крайната дефиниция и да преживее един истински възтрог от това. Едно божествено, изпълнено с възхита "Уауу". Когато днес парадигмата е обърната, когато на децата се дава готова дефиниция, която те трябва да научат наизуст и да издекламират, това убива в тях естествения стремеж към любознателност, който ги кара да търсят и откриват нови начини, за да преживеят това "Уау"- състояние на откривателстването.

Когато се убие и притъпи още в най-ранна детска възраст любознателността, с която детето идва на този свят, с течение на времето то загубва интерес към търсенето и ученето на нови неща. Такива хора израстват в плен на скуката и отегчението относно обучението и търсят други начин да си доставят радост. От това има интерес и се възползва с пълна сила фалшификатът на съвременния свят.

От една страна деца, обучавани да декламират, губят интерес да учат нови неща, а от друга страна това води до лесното им манипулиране, като всяко нещо, което им се пробутва приемат за чиста монета. От друга страна е възможна и втората не по-малко вредна ситуация - да отричат всичко, което им се предлага. И в двата случая - и когато приемат всичко, и когато отричат, те губят. Губят собственото си мислене, собственото си участие и самите себе си.

Върху това са изградени и на това стъпват всички рекламни и политически послания в нашия свят. Изходът е един - промяна на парадигмата в образователния модел. От декламация към откривателствуване. Сега.

Люлия 

юли 2014 г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар