неделя, 25 септември 2016 г.

За валдорфската педагогика - обективно, пристрастно и лично



Валдорфскта педагогика е магия. Магията на живота. Онзи жив, истински, деен и неподправен живот, в който се чувстваш цялостен. Себе си. Жив и полезен. Смислен и осмислен живот.
Валдорфската педагогика не е за всички. Тя е само за тези, които по свой път са я открили за себе си и са стигнали до нея. Само за тези, които я искат. Тя не работи отвън, не се налага насила и не действа по принуда. Избралите валдорфската педагогика, са я избрали съзнателно - не само с ум, а с душа и сърце и я следват с цялата отговорност на това да бъдеш човек. Оговорност, каквато днес почти не се среща и все по-рядко имаме.
Валдорфската педагогика е социална, защото не използва конкуренцията и оценките като стимул, а вместо тях залага на работата по групи, грижата за другия, споделянето и успяването заедно.
Валдорфската педагогика показва след време как деца в 7 кл.
обгрижват по-малките в училищния двор, защото ги чувстват като част от семейството, а не минават като хуни покрай тях без да се замислят дали ще бутнат някого и какви ще бъдат последствията от това.
Валдорфската педагогика дава и на децата, и на възрастните, които я срещат по-късно, връзката със себе си, а не само връзката с околния свят и зависимостта от него (и от посланията, които идват към човек отвън), и това прави една личност цялостна.
Валдорфската педагогика позволява на всеки да пада и да греши, но също така да опитва и да се изправя, за да стигне сам до чувството "Аз успях!" и "Аз мога!" без фалшиви примамки и изкуствени овации.
Валдорфската педагогика ДАВА на децата, а на възрастните - ВРЪЩА, смисъла на нещата и живота, ако са го изгубили.
Валдорфската педагогика е диамант, чийто блясък може да бъде зацапан и приглушен от съвременната динамичност и объркани ценности, но със сигурност е там, под повърхността на забързаното време и един ден ще изригне в целия си блясък от любов, смисъл, отговорност и топлина.
Благодарение на нейните ненатрапчиви, не афиширани и не налагани принудително усилия, ще израснат хора, у които човешките ценности ще триумфират в едно изгубено и помрачено общество и благодарение именно на тази съхранена човешка същност, човечеството ще има шанс да възкръсне и да се възроди от пепелището.
Валдорфската педагогика е всичко това и още много повече, което всеки, тръгнал по нейния път, преоткрива сам. И затова има толкова многообразие в нея, защото преживяването й за всеки човек е уникално и неповторимо, какъвто е и самият той като човек.
Валдорфската педагогика отчита различието,
вдъхновява, запалва искрата за постоянно откривателство и учене в света или най-малкото не позволява на тази искра да угасне и това учене и любопитство продължават през целия живот - без хленч, кръшкане и "може би".
Валдорфката педагогика не е за всеки, защото изисква от учителите къртовски труд и усилия до края на живота, дори да са на предела на силите си, защото осъзнават своята отговорност и това, че трябва да продължат.
Валдорфската педагогика не тъпче на място, а постоянно се развива с новите предизвикателства, които всяко едно дете поставя пред нея и с характера на всеки учител, който сам по себе си е уникален като човек и я претворява по своему.
Валдорфската педагогика е за тази част от човечеството, която все още не e изгубила способността си да мисли. Но да мисли не само интелектуално, а с душата и сърцето си и в триединство и баланс между ум, сърце и воля.
И който се е докоснал до нея с ум, сърце и воля, независимо от трудността на времето, препятствията и спънките, остава в нея завинаги, защото не може да се допреш до валдорфската педагогика, без тя да остане в теб завинаги. И така заедно - ти и тя, успоредно израствате и се развивате.
Валдорфската педагогика е това - повече или по-малко.
И още куп неизказани неща....:-)
Юлияна Янкова - Люлия

2 коментара:

  1. Текстът е емоционално оценъчен и не навлиза в същността на валдорфската педагогика. Хубаво е, т.е. за мен представлява интерес, статията да бъде допълнена със същностните характеристики и форми на конкретно битие на тази педагогика.
    Райчо Радев

    ОтговорИзтриване
  2. Благодаря ви за коментара. Съгласна съм, че емоционално-оценъчна, то това е отчетено и в заглавието донякъде. Тъй като многократно съм представяла същността на педагогиката си позволих един път да бъда по-субективна. Но ще компенсирам това при следваща възможност. Радвам се на порявения интерес и това ме задължава да отговоря на препоръката Ви. Пожелавам Ви успешна 2018 г.

    ОтговорИзтриване